Serviceinformation
Fel i bostadsrättslägenheten hanteras vanligen av medlemmen själv enligt föreningens stadgar. Kontakta styrelsen vid frågor angående detta.
Alla fel i bostadsrätterna hanteras i första hand av medlemmen själv. Styrelsen rekommenderar att alla fel som ej anses som akuta hanteras under ordinarie arbetstid och ej under jourtid.
AKUTA FEL:
- Fel som kan skapa större materiella och/eller finansiella skador.
- Larm från avloppspump
Akuta vattenavstängningar
Om du upptäcker ett vattenläckage och inte vet vilket ventil du ska stänga av så finns det en huvudbrytare i "Teknikrummet".
På bilden visas huvudvattnet in i fastigheterna, stryper man en av de röda ventilerna så finns det begränsad mängd vatten i systemet kvar att läcka ut, Bästa är sedan att lokalisera vart närmaste stopp är.
Larm från avloppspumpen
Vid larm från avloppspumpen:
Utanför varje elcentral finns en röd lampa monterad ovanför dörren. Denna lampa är kopplad till avloppspumpen och om den blinkar är det funktionsstopp i pumpen. Det betyder att man inte kan använda dusch/toalett, diskmaskin, tvättmaskin m.m. Felanmälan av detta ska direkt göras till Haninge Kommun:
- Måndag: kl. 9.00-11.30, 13.00-15.00
- Tisdag-fredag: kl. 9.00-11.30
08-606 82 38
vatten@haninge.se
VA-jouren
Vid akuta fel eller störningar, rörande kommunalt vatten och avlopp, utanför ordinarie arbetstid
08-741 28 97
Glöm inte att informera samtliga grannar kopplade till er avloppspump vid larm.
Strömavbrott
Problem med elförsörjningen
Checklista vid strömavbrott:
1. Sektionsavbrott
- Ifall strömavbrottet uppenbarar sig i enbart ett rum
KONTROLLERA: Säkringsskåpet inne i bostaden. Har säkringen tillhörande sektionen "slagit ut"? Om JA, plugga ur samtliga elkontakter i de drabbade rummet, slå på säkringen och koppla sedan in en kontakt i taget. Om säkringen slår ut igen när en specifik kontakt kopplas in så har du ett fel i kontakten och produkten kräver utbyte eller service.
ANNAT FEL: Eget ansvar med eltekniker-kontroll
2. Bostadsavbrott
- Ifall strömavbrottet uppenbarar sig i enbart er bostad
KONTROLLERA: Säkringsskåpet inne i bostaden. Har någon säkringen tillhörande bostaden "slagit ut" alternativ jordfelsbrytaren?
Om JA, har du nyligen kopplat in någon ny kontakt vid händelsetillfället? Koppla i så fall ut denna kontakt och försök igen.
Om NEJ, kontrollera propp- och säkringsskåpet i teknikrummet. Har någon av automatsäkringarna eller porslinpropparna "slagit ut" testa slå på/byta bränd propp och testa igen.
FEL KVARSTÅR: Eget ansvar med eltekniker-kontroll
3. Fastighetsavbrott
- Ifall strömavbrottet uppenbarar sig på hela fastighetsadressen
KONTROLLERA: Kontrollera om flera adresser är drabbade.
Om JA, Felanmäl till "VATTENFALL".
Om NEJ: Kontrollera säkrings- och proppskåpet i teknikrummet. Har huvudsäkringen "slagit ut"?
Om JA, försök koppla in igen!
Om Fel kvarstår, kontrollera samtliga säkringsskåp är "hela" på adressen. Om fel hittas följ instruktion gällande "Bostadsavbrott".
FEL KVARSTÅR: Felanmäl till bostadsrättsstyrelsen snarast dagtid.
Om strömavbrottet håller i sig
I dagens samhälle är vi beroende av el för att vardagen ska fungera, varav ett strömavbrott kan bli besvärligt. Här är några tips om det blir ett långvarigt strömavbrott:
- Undvik att öppna kyl och frys. Frysen håller kylan cirka ett dygn om dörren hålls stängd eller längre om den är fylld av frysta varor.
- Stäng till rum som du inte använder. Kalla dagar rekommenderas att flytta in i ett rum för att hushålla med värmen. Välj gärna ett rum i söderläge, om det går.
- Stearin- och värmeljus är bra värmekälla men se upp med brandfaran och tänk på ventilationen.
- Tappa upp vatten i hinkar eller badkaret.
- Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk för att elnätet kan bli överbelastat. Vrid på ett element i taget när elen är tillbaka.
- Lyssna på information i lokalradion. Information kan utlämnas via lokalradiostationerna vid större fel
- Ladda ner appen Krisinformation.se alternativ kontrollera www.krisinformation.se
Teknikrummet
Värmekontroll
Alla bostäder och garageplatser är uppvärmda genom golvvärme. Kontrollerna för detta finner boende i teknikrummet. De stora bostäderna i parhusen har i regel två reglage, ett för övervåningen och ett för undervåningen. Attefall har ett reglage men även en extra varmvattenberedare för att vatten ska nå bostäderna med rätt temperatur. Garagen har även dom ett reglage, dock är värmen till garagen restvärme från husen vilket betyder att uppvärmningen inte kostar extra.
Vid reglering av värmen så ska boende göra små justeringar åt gången. Varje justering ska sedan låtas vara i ca 48h för att man som boende ska märka någon skillnad. Ett reglage får dock ALDRIG läggas under 0,3. Detta kan medföra stora problem i systemet och ge förningen stora kostnader för att åtgärda. Är du osäker tar du kontakt med styrelsen.
TV - Bredband - Telefoni
Bredband
Hastighet: 1000/1000
Leverantör: Halebop
Kostnad: Ingår i hyran
Felanmälan vid problem för enskilda bostäder:
https://www.halebop.se/bredbandsinfo
Behov av ny router? Här finns erbjudanden kopplat till Halebop avtalet:
https://www.halebop.se/haffarouter
TV
Leverantör: Telia
Telia levererar olika TV paket där du som bostadsinnehavare själv bestämmer avtal. I hyran ingår BAS avtal, men den måste fortfarande aktiveras från telias hemsida. Övriga tilläggsavtal faktureras direkt till dig som användare. För vad varje paket innehåller hänvisas ni till Telias hemsida nedan.
På länken ovan finner du:
- Aktivering av TV-avtal
- Support och felanmälan
- Erbjudanden kopplat till vårt avtal (exempelvis PLAY-tjänster)
Telefoni
Föreningen kan inte idag leverera telefonilösningar till bostäderna. Önskar man hemtelefoni kan man kontakta Telia för mer information gällande "hemtelefoni genom mobilnätet".
Installera TV & Wifi
Bilden visar hur du kopplat in din router och TV-box i bostaden. Vilket uttag som får till vilket rum i rumfördelaren får varje enskild bostad undersöka på egenhand.
Fastighetskontakter
Dessa kontaktuppgifter ska enbart användas av styrelsen och kan inte användas av andra. Här kan styrelsen göra felanmälan vid större störningar som påverkar hela bostadsadresser.
Bredband:
https://www.halebop.se/fastighetsagare
EL & Värme
El- och Värmekostnaderna
El förbrukningen delas upp i 2 delar, enskildförbrukning och värmeförbrukning.
Värme:
Föreningen har bergvärme och vattenburengolvvärme vilket drar ner uppvärmningskostnaderna. Värmeförburkningen kan övervakas i varje enskilt teknikrum under utmärkt kwh-mätare som heter "Undercentral 0" (UC0). Kostnaderna är ett schablonbelopp som beräknas utifrån tidigare årskostnader i kombination med vad framtidsutsikten berättar. Årskostnaden baseras sedan på förväntad årskostnad uppdelad på andelstal. Uppvärmningen på garagen ingår inte i fördelningen då det är restvärme från husen som värmer upp ytan vilket betyder att de inte kostar något extra att värma.
El:
Föreningen har idag avtal med VATTENFALL där kostnaderna baseras på dygnsavgifter. Det spelar med andra ord ingen roll hur mycket el du gör av med dag- som nattetid utan priset är det samma dygnet runt. Vattenfallskostnader delas upp i fasta och rörliga. De fasta kostnaderna tas upp av årsavgifterna och de rörliga tas upp av den personliga förbrukningen. De poster som vattenfall fakturerar är följande:
Abonnemang och årsavgift är de fasta kostnaderna medans de övriga baseras på förbrukningen. De rörliga priset räknas ut varje kvartal och faktureras utefter faktisk förbrukning och kostnad för de specifika månaderna. När uträckningen för 3 månader är sammanslagen så delas totalen på 3 för att jämna ut eventuell skuld eller återbetalning jämt under de tre kommande månaderna.
Varje bostads- och parkeringsinnehavare med el eller laddningsmöjligheter får inloggningsuppgifer för att digitalt kunna följa sin faktiska förbrukning via app eller internet. Inloggningsuppgifter handhas av föreningen. Förbrukningen är enbart direktverkande elförbrukning och innehåller inte uppvärmning av varmvatten. Av denna orsak så kan en liten bostad ha en förbrukning likt en stor då det handlar om hur mycket man har inkopplat i kontakter och hur mycket lampor som lyser.
Inloggningssida för användare: https://lgh.infometric.se
Kontaktuppgifter vid fel
Informera alltid föreningen i första hand vid fel.
Vid akuta läckage/fel eller godkännande från BRF Styrelse kan övriga nämnda kontaktas för uppdrag. Ring alltid översta alternativet i första hand. Första alternativet är de entreprenörer som varit involverade i byggnationen och där vi har en garanti på funktionen. Alla fel ska även anmälas till föreningen på brfgudotappan@gmail.com, men vid akuta fel/läckage ska även muntlig information till styrelsemedlem göras dagtid.
Älby VVS & Fast.Service
Telefonnummer: 070-433 30 06
RINGS ALLTID I FÖRSTA HAND
Erlandssons VVS
Telefonnummer: 070-761 01 60
Rörbåten VVS
Telefonnummer: 070-863 42 34
ENAB Bernt Nordqvist (EL)
Telefonnummer: 070-843 50 00
RINGS ALLTID I FÖRSTA HAND
Kommer snart
Mer info kommer snart
Kommer snart
Mer info kommer snart
Kommer snart
Mer info kommer snart
Kommer snart
Mer info kommer snart
Kommer snart
Mer info kommer snart